Innoveren. Waar moet ik beginnen?

Nieuwe dingen bedenken en maken kan een chaotisch proces zijn. Met een goede strategie en de juiste gereedschappen op zak, kan innovatie ook op een gestructureerdere manier plaatsvinden. Als uitgangspunt voor het mogelijk maken van innovatie bij uw doelgroepen of in uw organisatie, gebruiken wij de adoptiecurve van Rogers.

Adoptiecurve van Rogers
Afbeelding 1. Adoptiecurve van Everett Rogers.

In uw organisatie en doelgroepen zitten mensen die relatief meer openstaan voor vernieuwing dan anderen. Volgens Everett Rogers zijn dit de innovators en de early adopters; de mensen die nieuwe dingen als eerste oppakken. Deze mensen activeren is dus een cruciale stap om innovatie te laten slagen!

Een gestructureerde aanpak

Voor het vinden van deze innovators en early adopters en ze binden aan iets nieuws, moet er waarde voor deze mensen zijn om mee te doen. Er moet ook iets zijn waar deze groep mee naar buiten kan treden om anderen te betrekken, en zo een community te bouwen rondom de vernieuwing. Hiervoor hebben wij een aanpak ontwikkeld.

Social innovation process
Afbeelding 2. Onze aanpak om innovatie mogelijk te maken.

1. De buurt in
In kaart brengen van het probleem middels:

  • Belangrijke stakeholders interviewen
  • Observaties doen bij mensen, processen etc.
  • Desk research (denk aan datasets, zoals CBS-cijfers)
  • Met open –en closed datasets verbanden inzichtelijk maken

2. Samen iets doen
Iets laagdrempeligs doen wat stakeholders bij elkaar brengt (reason to connect) zoals samen eten. Het doel van deze laagdrempelige actie is om:
  • Een groep gecommitteerde stakeholders (i-team) te verzamelen om samen te werken aan een probleem.
  • We verzamelen gegevens over deze stakeholders en de verhalen die zij delen.

3. Belangen (en oplossingen) in kaart brengen
Met dit i-team de materie van het probleem verder in kaart brengen in gezamenlijke fysieke sessies. Het doel van deze sessies is om de belangen en behoeftes van de verschillende stakeholders expliciet te maken. Hiervoor maken wij prototypes.

4. Co-ontwikkelen
Een oplossing (technisch) realiseren en met elkaar testen.

Adoptiecurve van Rogers
Afbeelding 3. Met een i-team aan de slag met nieuwe manieren van slim vervoer.



Meer weten?

Voor meer informatie of een gesprek kunt u bij ons uiteraard terecht.

Stuur ons een mail